Baan toren

Waarom ventileren op scholen werkt

Uit onderzoek van het Landelijke Coördinatieteam Ventilatie op Scholen (LCVS) blijkt dat bij bijna 800 basis- en middelbare scholen technische aanpassingen nodig zijn om gezonde lucht te garanderen.

 

Het ministerie van Onderwijs adviseert die scholen om voorlopig te ventileren door continu ramen en deuren open te zetten. Of andere maatregelen te nemen, zoals extra ventilatieroosters of hogere klapramen.

 

Wat de EPC (energieprestatiecoëfficiënt) van het gebouw helaas niet ten goede komt, en een serieuze aanslag is op alle initiatieven om klimaatverandering tegen te gaan.  

 

Op zoek naar structurele oplossingen staat VIAC de betreffende onderwijsinstellingen daarom graag met raad en daad bij.

 

Te beginnen bij het begin: waarom juist op scholen goede ventilatie nodig is. Dat heeft alles te maken met de dispersiefactor (k). Waar iedereen inmiddels wel gehoord heeft over het reproductiegetal (R₀), is de dispersiefactor een relevanter stuurinstrument.

 

Dit artikel zet goed uiteen hoe dat in elkaar steekt. De samenvatting is dat een gemiddelde zoals R₀ niet veel zegt over hoe de daadwerkelijke verspreiding in elkaar steekt. De dispersiefactor, de individuele transmissiesnelheid, is de sleutel. En die speelt met name op in gesloten, slechtgeventileerde ruimtes:

 

“In study after study, we see that super-spreading clusters of COVID-19 almost overwhelmingly occur in poorly ventilated indoor environments where many people congregate over time — weddings, churches, choirs, gyms, funerals, restaurants…” — @TheAtlantic https://link.medium.com/dTWPuaKbgab 

 

Als ventileren dan het advies is…

…dan zijn wat ons betreft slimme(re) manieren om dat te doen een must. Met zo min mogelijk verspilling van warmte. Met slimme systemen. Met extra goede luchtfilters, geen 100% recirculatie van de lucht, en door de ventilatie vraaggestuurd te regelen en de luchtkwaliteit continu te monitoren.

 

Denk verder ook aan manieren om het GBS(gebouwbeheersysteem)-systeem van een COVID-19-knop te voorzien, waarmee tijdelijk de luchthoeveelheden te maximaliseren zijn en je de CO2 -setpoints van de ruimtes verlaagt.

 

Of neem de laatste ontwikkelingen van UV-C-straling, waarmee je de lucht van alle bacteriën en virussen ontdoet. Als uit ons haalbaarheidsonderzoek blijkt dat deze methode ook geschikt is voor scholen, dan zijn we allemaal nóg beter gewapend tegen een onverhoopte 2e of 3e golf, en/of andere aerosol-gedreven pandemie.

 

Lang verhaal kort?

Ventileren werkt. VIAC voegt daar graag nog meerdere slimme extra’s aan toe. Bel 088 - 654 20 20 of mail info@viac.nl voor meer informatie. Dan zorgen we samen zo snel mogelijk voor broodnodige educatieve en installatietechnische ademruimte.